Szifilisz

A szifilisz (lues, vérbaj) helyzete Magyarországon 2014. I. negyedévben

Az Országos Epidemiológiai Központ adatai alapján Magyarországon 2014. januártól 2014. március végéig 158 szifilisz megbetegedést regisztráltak. A regisztrált fertőzések több, mint 60%-a a férfikat érintette.

Szifilisz fertőzöttek Debrecen városban és környékén 2014. I. negyedévben

Az Országos Epidemiológiai Központ adatai szerint Debrecen városban és környékén 2014. I. negyedévben 2 szifiliszes megbetegedést regisztráltak.

A szifilisz fertőződés lehetőségei:

A szifilisz megbetegedést a Treponema pallidum nevű dugóhúzóra emlékeztető baktérium okozza (l. cím alatti kép). A szifilisz sérült bőrön vagy nyálkahártyán keresztül fertőz. Emiatt az óvszer használata a betegség megelőzése szempontjából alapvető fontosságú. A megelőzésre jelenleg oltóanyag nem áll rendelkezésre.

A szifilisz fertőződés lehetőségei:

1. nemi úton (nemi terület, végbél, száj), akár csókkal is

2. intravénás kábítószer használat

3. anyáról magzatára

A szifilisz lefolyása, tünetei

A szifilisz lefolyása több fázisban zajlik, melyekre egymástól jól elkülönülő, jellegzetes tünetek jellemzőek. Általános (!) megközelítésként a szifilisz kezdeti lefolyására a 3-as szám ad támpontot. Ezt az alábbiakban részlezetem.

A szifilisz fertőzést követően jelentkezik az első lappangási fázis:

A nemi aktust után a szifilisz 3 hétig lappang, tünetmentes.

A szifilisz első lappangási fázisát követi a (bőr)tünetek első fázisa (elsődleges szifilisz):

A baktérium a kontaktus, illetve a behatolás helyén (pl ajak, nemi terület, végbél) a nemi aktust követően 3 héttel fájdalmatlan, éles szélű, tömött, sonkavörös alapú fekélyt okoz. A fekély kb. 3 hét alatt spontán gyógyul. Ezzel párhuzamosan a környéki nyirokcsomók fájdalmatlan megnagyobbodása jelentkezhet.

Az elsődleges szifilisz gyógyulását jelentkezik a második lappangási fázis:

Az elsődleges szifilisz tüneteinek visszahúzódása után további 3 hét lappangás következhet.

A szifilisz második lappangási fázisát a (bőr)tünetek második fázisa követi (másodlagos szifilisz):

Általában a nemi aktus után (3x3) 9 héttel jelentkeznek a másodlagos szifilisz tünetei, amelyek ezúttal már nemcsak helyileg alakulhatnak ki, hanem a szervezet egészét érinthetik. Testszerte, a tenyereket és a talpakat is érintő vörösesbarnás kiütések jelentkeznek. A nyálkahártyán szintén jelentkezhetnek fehéres kiütések. A nemi területen szemölcsös növedékek jelentkeznek. A bőrtünetek fertőzőek. Ezen túl láz, rossz közérzet, fejfájás, foltos hajhullás jelentkezhet. A szervek közül a vese, máj, szem, nyirokcsomók, csonthártya, ízület gyulladásos érintettsége jelentkezhet.

A másodlagos szifilisz gyógyulását követi a harmadik lappangási fázis (látens szifilisz):

A látens szifilisz a fertőződést követően kb. 1 évvel kezdődik, akár 20 évig (a harmadlagos szifilisz tüneteinek jelentkezéséig) is tarthat. A beteg tünetmentes, de laborvizsgálatokkal igazolható a fertőzés. A beteg a látens szifilisz kezdetén még fertőzhet, a tünetek még visszatérhetnek, de 1 évvel a másodlagos szifilisz tüneteinek múltával már nem fertőző.

A látens szifiliszt a (bőr)tünetek harmadik fázisa követheti (harmadlagos szifilisz):

A fertőződést követően 3-20 évvel jelentkezhetnek a harmadlagos szifilisz tünetei. Ekkor a bőrön kisebb-nagyobb rugalmas növedékek (gummák) képződnek. A gummák a bőrön túl a májban, tüdőben és a csontban is kialakulhatnak. A gummákon túl a központi idegrendszer és a szív- és érrendszer megbetegedése is kialakulhat. A szifilisz ebben a fázisban súlyos tüneteket okoz.

A szifilisz és a HIV

A szifilisz jelentőségét növeli, hogy óvszer nélküli nemi aktus esetén gyakran HIV fertőzéssel együtt fordul elő. Ekkor a betegségek lefolyása kölcsönösen súlyosbíthatja a másikét. Emiatt fontos mindkét betegség együttes szűrővizsgálata.

Híres szifiliszesek

Munkácsy Mihály, Ady Endre, Rettegett Iván, Nietzsche, Gauguin, van Gogh, Casanova, Al Capone

Ingyenes anonim szifilisz szűrés Debrecenben

Ingyenes szifilisz szűrésre jelenleg a városi nemigondozó intézetekben van lehetőség.

Korábban az ÁNTSZ megyei intézetében is volt lehetőség anonim szifilisz szűrésre, azonban jelenleg ez a lehetőség már nem áll rendelkezésre. Azonban anonim HIV szűrés továbbra is elérhető. Cím: Debrecen, Rózsahegy u. 4. Telefonszám: +36 (52) 550 700.

Szifilisz szűrés lehetősége debreceni bőrgyógyászati, nemigyógyászati magánrendelésemen

Szifilisz szűrésre lehetőség van debreceni bőrgyógyászati, nemigyógyászati magánrendelésemen is: Dr. Markó Lóránt bőrgyógyász, cím: Debrecen, Varga u. 1, I. emelet, 2. ajtó. A szolgáltatás előzetes bejelentkezést követően vehető igénybe. Az árakról, nemi szűrési panelekről az alábbi linkre kattintva tájékozódhat:

Árak